スキル一覧

[2016/07/28 版]
[UP]


一部、日本語訳がありますが間違っている可能性大なので注意。(笑)
あっしがこう思っている、っていう訳になっているので。(^^;
従って、ここでの訳を信用して被害を被っても当方では責任持てないので、訳を信用する際は自己責任でいっちょよろ。



また、やった部分の公開なので、足りて無い部分が多々あるはず。
ので、色々とリンク切れ(ルールに従って書いているのでリンクは付けているけど本文がないとか)や、記述がないのはご愛嬌。


Category Academy Dungeon Haven Necropolis Stronghold Sylvan Category
Might
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Magic
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Might
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Air Magic E GM E E E E E E E E E M GM E M E M Air Magic
Bloodrage GM GM GM GM GM GM Bloodrage
Dark Magic E E E E M M M GM GM GM M M GM M M GM Dark Magic
Defence M M GM GM GM GM GM E GM E GM E GM GM E Defence
Destiny E E E E M E E M E M E E M M E E E E GM E Destiny
Diplomacy M GM M E E E E M E E GM E GM E E E M M E M Diplomacy
Earth Magic E E E E E M M E E E GM E M M E M GM GM GM Earth Magic
Economy GM E E E E E GM M E GM E E GM E M E E Economy
Exploration E E E E E M GM M M M M E M E E M E E M M M M GM E M GM M M E E Exploration
Fire Magic E E M E M E M E Fire Magic
Leadership E M E M M E E E GM E M M M M M E M M E GM M E E Leadership
Light Magic GM M M E M E GM Light Magic
Metamagic GM GM GM GM GM GM GM Metamagic
Nature's Revenge GM GM GM GM GM GM Nature's Revenge
Necromancy GM GM GM GM GM GM Necromancy
Offense M M GM GM GM M GM GM E GM M GM E M Offense
Paragon GM E E GM GM E M E E E E M M E E M GM E M M M GM E E Paragon
Prime Magic M GM M GM GM GM GM E E E M GM E E E GM E E E GM GM M M M M Prime Magic
Righteousness GM GM GM GM GM GM Righteousness
Shroud of Malassa GM GM GM GM GM GM Shroud of Malassa
Warcries M M E M M GM M M E GM M M M GM E GM GM M M Warcries
Warfare GM M GM GM M E E M M M M GM M E M GM GM M E E GM E M E E GM Warfare
Water Magic E M GM M E E E M E E E E E M Water Magic


各項目と略語の説明
尚、項目については、現状 HoMM6 から持ってきているだけなので、要、不要など見直しは今後です。

項目 説明
Lv Name の skill や magic の対応レベル。N で Novice、E で Expert、M で Master、GM はカテゴリスキルを示す。
Name skill や magic の名前
Require skill または magic を習得するための前提条件。
Description 説明。意味不明な日本語訳と英語本文を載せています。本文の中には転記ミス等もあるかもです。
Mana skill または magic を使う際に必要な Mana。元となっているのはゲーム中の値なので何かの影響で本来必要な Mana から減少されている場合もあるかも。
Type skill または magic の発動種類。
AA = Active Adventure ability(マップ上でコマンドによって使う種類),
AC = Active Combat ability(戦闘時にコマンドで使う種類),
PA = Passive Adventure ability(ずーっと発動している種類),
PC = Passive Combat ability(戦闘中効果のあるもの),
GO = Governor(街に駐留している場合に効果があるもの(と思われる))
Note 備考欄。使った感想とか、備忘録的なことを好き勝手に書く欄。

  1. 多分だが「turn」は、部隊が行動し、同じ部隊に回ってくるまで。「round」は、一番早い部隊の行動から最後の部隊の行動が終わるまで、「combat」は戦闘そのもの、ってな気がする。
  2. (未確認項目)本文中の「X (n)」的な表記は、勇者のステータスとか色々な要素で変わる値と思われます。
    括弧内の数字は、メモした時の値。
Air Magic
Lv Require Description Note
Novice - Air 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を 1 増加させる。
Makes Air spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by 1.
Expert one ability from Air Magic Novice Air 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を追加で 2 増加させる。
Makes Air spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by additional 2.
Master one ability from Dark Magic Expert Air 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を追加で 3 増加させる。
Makes Air spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by additional 3.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Gathering Storm Air Magic Novice 戦闘中、最初の Air 呪文を唱えたるため、X(+8) Magic。
X(+8) Magic for the first Air spell cast in combat.
- PC
N Air Knowledge I Air Magic Novice Storm Arrows は、目標の 4x4 範囲内の部隊に唱えられ、且つ、全範囲の遠距離攻撃を部隊に許す。Lightning Burst は、味方部隊にはダメージを与えなくなり、当った部隊のイニシアチブを 1 にする。
Storm Arrows is now cast on creatures in target 4x4 area and allows creatures to shoot with full range. Lightning Burst doesn't damage friendly units anumore and sets hit units Initiative to 1.
- PC
N Air Scholar Air Magic Novice X(20%) 分 Air 呪文のマナコストを減少させる。
Reduces mana cost of Air spells by X(20%).
- PC
E Air Wisdom Air Magic Expert Air 呪文は X(+4) Magic 与える。全て他の知恵能力は Y(+4) Magic をこのボーナスに追加する。
X(+4)Magic for Air spells. Every other wisdom ability adds Y(+4) Magic to this bonus
- PC
E Air Knowledge II Air Magic Expert Gust of Wind は、目標の部隊に追加で U(120) から V(320) Air ダメージを与える。Lightning Bolt は、追加で目標部隊を W(3) ターンの間イニシアチブを X(1)にし、隣接する敵部隊へ Y(90) から Z(240) の Air ダメージを与える。
Gust of Wind additionally deals U(120) to V(320) Air damage to the target creature. Lightning Bolt additionally sets the target creature's Initiative to X(1) for W(3) turns and deals Y(90) to Z(240) Air damage to adjacent enemy units.
- PC
M Air Knowledge III Air Magic Master Lightning Reflexes から追加攻撃は、敵の反撃の前に X(+10) Attack で実行される。Cyclone は、3x3 範囲に唱えられ、周囲 9x9 範囲内に部隊を飛ばす(再配置)と共に小さな部隊は倍のダメージを受ける。
The additional strike from Lightning Reflexes is now executed before the enemy's retaliation and with X(+10) Attack.
Cyclone is now cast on a 3x3 area and relocates creatures within the surrounding 9x9 area and small creatuers take double the damage.
- PC
GM Storm Lord master ability from Air Magic いつでも攻撃によって敵部隊がダメージを受けると、周囲の全敵部隊は X(180) から Y(380) Air ダメージを受ける。
The additional strike from Lightning Reflexes is now executed before the enemy's retaliation and with X(+10) Attack.
Cyclone is now cast on a 3x3 area and relocates creatures within the surrounding 9x9 area and small creatuers take double the damage.
- PC 訳が間違ってなければ、密集している敵が居たら突っ込ませたいスキルだねぇ。
[Top]
Bloodrage
Lv Require Description Note
Novice - 勇者は 5 Bloodrage で開始。Bloodrage は味方部隊の攻撃で追加される。しかし、戦闘中の次の場合は減少する。Wait か Defend 行動を部隊が取る度に X(-2)。毎ラウンド終了時に Y(-2)。Bloodrage は 0 に到達すると一端終了する。(アンデットと人工物には効果なし)
The hero starts with 5 Bloodrage. Bloodrage is added to friendly creatures' Attack, but it decreases during combat:
X(-2) every time a creature uses the wait or defend action.
Y(-2) at end of each combat round.
Bloodrage is over once it reaches 0.
(Not affected: Undead and Constructs)
Expert one ability from Bloodrage Novice 勇者は追加で 2 Bloodrage で開始。
The hero starts with additional 2 Bloodrage.
Master one ability from Bloodrage Expert 勇者は追加で 2 Bloodrage で開始。
The hero starts with additional 2 Bloodrage.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Rush Bloodrage Novice Bloodrage 中、味方部隊は X(+1) 移動力を得る。
Friendly creatures in Bloodrage get X(+1) Movement.
- PC
N Warlord's Fury Bloodrage Novice 勇者の基本ダメージへ現在の Bloodrage の 20 倍となる。
20 times the current Bloodrage to the base Damage of the hero.
- PC
N Bursting Rage Bloodrage Novice Bloodrage 終了時、全ての味方部隊は回りの敵部隊へダメージを与える。そのダメージは、Bloodrage が終わるラウンド数の 100 倍である。
All friendly creatures deal damage to enemy units around when Bloodarage ends. The damage is 100 times the number of combat rounds Bloodrage lasted.
- PC
E Might Over Magic Bloodrage Expert Bloodrage 中の味方部隊は呪文で直接受けるダメージは半分に減る。
Friendly creatures in Bloodrage suffer only half of direct damage from spells.
- PC
E Fiery Rage Bloodrage Expert Bloodrage 中の味方部隊は、X(+5) イニシアチブを得る。
Friendly creatures in Bloodrage get X(+5) Initiative.
- PC
M Bloodlust Bloodrage Master 全味方部隊の Morale に現在の Bloodrage の 2 倍を加える。
Two times the current Bloodrage is added to the Morale of all friendly creatures.
- PC
GM Father Sky's Fury master ability from Bloodrage 勇者の Bloodrage に 1 増やして開始。Bloodrage は何れの部隊内個体が死ぬごとに 1 増加する。
The hero starts with 1 more Bloodrage. Bloodrage is increased by 1 every time any creature stack is killed.
- PC
[Top]
Dark Magic
Lv Require Description Note
Novice - Dark 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を 1 増加させる。
Makes Dark spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by 1.
Expert one ability from Dark Magic Novice Dark 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を追加で 2 増加させる。
Makes Dark spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by additional 2.
Master one ability from Dark Magic Expert Dark 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を追加で 3 増加させる。
Makes Dark spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by additional 3.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Soul Harvest Dark Magic Novice 少なくても 1 部隊を勇者攻撃で殺した時、X(20) Mana を得る。
Whenever the hero attack kills at least one creature the hero gains X(20) Mana.
- PC
N Dark Knowledge I Dark Magic Novice DespairWeakness は、目標の 4x4 範囲の部隊に掛ける。
Despair and Weakness are now cast on creatures in target 4x4 area.
- PC
N Dark Scholar Dark Magic Novice Dark 呪文のコストが X(20%) 減少する。
Reduces mana cost of Dark spells by X(20%).
- PA
E Dark Knowledge II Dark Magic Expert Purge は追加で目標部隊を X(3) ターンの間、有益な呪文と魔法効果を受けられなくする。敵部隊は Face of Fear 付きで攻撃されると Y(1) ターン追加で反撃ができなくなる。
Purge additionally makes the target creature immune to positive spells and magic effects for X(3) turns. Enemy creatures attacked with Face of Fear additionally cannot retaliate for Y(1) turns.
- PC
E Dark Wisdom Dark Magic Expert Dark 呪文は X(+4) Magic 与える。全て他の知恵能力は Y(+4) Magic をこのボーナスに追加する。
X(+4)Magic for Dark spells. Every other wisdom ability adds Y(+4) Magic to this bonus.
- PC
M Dark Knowledge III Dark Magic Master Agony は、目標の 4x4 範囲の部隊に掛ける。Shadow Image への初撃ははずれて破壊されない。この効果は 3 ターン継続する。
Agony is now cast on creatures in target 4x4 area. The first attack on a Shadow Image will miss and not destroy it. This effect lasts for 3 turns.
- PC
GM Shadow of Dread master ability from Dark Magic 勇者が Dark 呪文を敵の部隊に唱えた時、X(5%)(切捨て) の数分減少する。部隊がこの方法で失われても、もし壊滅させられないならば、それらは部隊に戻る。
Whenever the hero casts a Dark spell on enemy creatures its number decreases by X(5%) (rounded down). Creatures lost this way will return to their army if it doesn't get defeated.
- PC
[Top]
Defence
Lv Require Description Note
Novice - 勇者は 2 Defence 増加する。
Increases the hero's Defence by 2.
Expert one ability from Defence Novice 勇者は追加で 2 Defence 増加する。
Increases the hero's Defence by additional 2.
Master one ability from Defence Expert 勇者は追加で 2 Defence 増加する。
Increases the hero's Defence by additional 2.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Vitality Defence Novice 戦闘中、友軍の HP +3。
+3 Health for friendly creatures duraing combat.
- PC
N Town Protector Defence Novice 城主:守備隊のコア部隊は 60 増加し、エリート部隊は 20 増加する。
Governor: The local guard's core creatures capacities in this town are increased by 60 and for elite creatures by 20.
- GO
N Defensive Stance Defence Novice もし、味方部隊が攻撃をしないか、または起動アビリティを使う間、通常ターンまたは Morale ターンは次のターン開始時に +6 Defence を得る。(If a friendly creature did not attack or use an active ability during its normal turn or Morale turn it gets +6 Defence until the start of its next urn. - PC
E Evasion Defence Expert 味方部隊は、遠距離攻撃に対して +6 Defence を得る。(Friendly creatures get +6 Defence against ranged attacks. - PC
E Preemptive Strike Defence Expert 味方部隊が、防御を取った場合、次のターンの開始時に後の先を取る。(A friendly creature that used the defend action will retaliate preemptively until the start of its next turn. - PC
M Alertness Defence Master 敵部隊の側面攻撃ボーナスを 25 パーセンテージポイント減少させる。(Enemy creatures' flanking and full flanking damage bonuses are decreased by 25 percentage points. - PC
GM Perfect Defence master ability from Defence 味方部隊が攻撃をされた時、攻撃側の Attack と同じ Defence が増加する。(Whenever a friendly creatures is attacked its Defence is raised to match the attackers Attack. - PC
[Top]
Destiny
Lv Require Description Note
Novice - 勇者は 5 Destiny 増加する。
Increases the hero's Destiny by 5.
Expert one ability from Destiny Novice 勇者は追加で 5 Destiny 増加する。
Increases the hero's Destiny by additional 5.
Master one ability from Destiny Expert 勇者は追加で 5 Destiny 増加する。
Increases the hero's Destiny by additional 5.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Blessed Ground Destiny Novice 城主:領地内の味方勇者は +20 Destiny を得る。
Governor: All friendly heroes in this town's area of control get +20 Destiny.
- GO
N Treasure Finder Destiny Novice 勇者によって宝箱を開けると含まれる Gold が 50% 増える。
Treasure Chests picked up by the hero contain 50% more Gold.
- PA
N Traveller's Luck Destiny Novice 勇者は毎週ランダムで一時的な強化を得る。
The hero gets a random temporary boost every week.
- PA
E Perfect Strike Destiny Expert 友軍のクリティカルヒットは反撃されない。
Critical hits of friendly creatures cannot be retaliated.
- PA
E Chaos Magic Destiny Expert ダメージ呪文を唱えた時、Luck を Destiny に基づいて振る。成功するとダメージが 150% 増加する。(Deadly Strike は 175%)
The hero has a luck roll based on Destiny when casting a damage spell. A successful roll increases the spell's damage by 150% (175% with Deadly Strike).
- PA
M Deadly Strike Destiny Master 味方部隊のクリティカルヒットは 150% ダメージの代わりに 200% を与える。
Critical hits of friendly creatures now deal 200% damage instead of 150%.
- PA
GM Fickle Magic master ability from Destiny あなたが制御している部隊に敵から掛けられる呪文と魔法効果は、X(50%) の確率で失敗する。
Spells and magical effects from an enemy source cast on creatures you control have a X(50%) chance to fail.
- PA
[Top]
Diplomacy
Lv Require Description Note
Novice - 中立部隊の参加申し込み確率が 10% 多くなる。
10% higher chance that neutral armies offer to join the hero.
Expert one ability from Diplomancy Novice 中立部隊の参加申し込み確率が追加で 10% 多くなる。
Additional 10% higher chance that neutral armies offer to join the hero.
Master ? 勇者の移動が追加 X(1) 分増加する。
Increases the hero's Movement by additional X(1).
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Silver-Tongued Diplomacy Novice Elemental Conflux と Magic Menagerie からの中立部隊の採用する Gold コストが半分になる。
Surrender in combat is for free now.
- PA
N Amnesty Diplomacy Novice 戦闘での降伏は自由となる。
Surrender in combat is for free now.
- PA
N Necessary Alliance Diplomacy Novice 異なる種族を部隊に入れていた時、それぞれの部隊が X(-10) Morale ペナルティの代わりに、Y(+5) Morale を得る。
When the hero's army contains creatures from different factions each creature gets Y(+5) Morale instead of a X(-10) Morale penalty.
- PA
E Diplomatic Immunity Diplomacy Expert 領地外にいる勇者は X(+5) Defence を得る。
When outside of any friendly town's area of control the hero gets X(+5) Defence.
- PA
E Golden-Tongued Diplomacy Expert 中立部隊が参加申し込み時には、25% 少ない Gold コストを要求する。
Neutral armies ask for 25% less Gold when they offer to join the hero.
- PA
M Volunteers Diplomacy Master 城主:この街のコア部隊の成長が X(25%) 増加する。
Covernor: The weekly growth of core dwellings in this town is increased by X(25%).
- GO
GM Suzerain master ability from Diplomacy 城主:全ての彼の城主ボーナスを全ての街に支援する。それぞれの城主ボーナスは街毎に 1 つだけ与え続ける。
Governor: The hero supports all your towns with all his governor bounuses. Each governor bonus can still be spplied only once per town.
- GO
[Top]
Earth Magic
Lv Require Description Note
Novice - Earth 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を 1 増加させる。
Makes Earth spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by 1.
Expert one ability from Earth Magic Novice Earth 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を追加で 2 増加させる。
Makes Earth spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by additional 2.
Master one ability from Earth Magic Expert Earth 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を追加で 2 増加させる。
Makes Earth spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by additional 2.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Rock Solid Earth Magic Novice 戦闘終了まで、Earth 系の呪文を唱える度に X(+1) Defence。
X(+1) Defence for every Earth spell cast. Lasts until end of combat.
- PC
N Earth Knowledge I Earth Magic Novice Stone Skin は、目標の 4x4 範囲内の部隊に唱えられる。
Regeneration は、目標の 6x6 範囲内の部隊に唱えられる。
Stone Skin is now cast on creatures in target 4x4 area.
Regeneration is now cast on creatures in target 6x6 area.
- PC
N Earth Scholar Earth Magic Novice X(20%) 分 Earth 呪文のマナコストを減少させる。
(Reduces mana cost of Earth spells by X(20%).
- PC
E Earth Knowledge II Earth Magic Expert Entangle は、もし部隊が移動したら追加で X(170) Earth ダメージを与える。
Poison Spray は戦闘終了まで続く。
(Entangle additionally deals X(170) Earth damage if the creature moves.
Poison Spray now lasts until end of combat.
- PC
E Earth Wisdom Earth Magic Expert Earth 呪文は X(+4) Magic 与える。全て他の知恵能力は Y(+4) Magic をこのボーナスに追加する。
X(+4)Magic for Earth spells. Every other wisdom ability adds Y(+4) Magic to this bonus.
- PC
M Earth Knowledge III Earth Magic Expert Earthquake は敵部隊と構造物に 2 倍ダメージを与える。
Stone Spikes は中央の敵部隊に 2 倍ダメージを与える。
(Earthquake deals double damage to structures and enemy creatures.
Stone Spikes deals double damage to the unit on the centre tile.
- PC
GM Nature's Vitality master ability from Earth Magic 味方部隊は X(+15%) HP。
(X(+15%) Health for friendly creatures.
- PC
[Top]
Economy
Lv Require Description Note
Novice - X(+150) gold/日。
X(+150) Gold per day.
Expert one ability from Economy Novice 追加で X(+150) gold/日。
Additional X(+150) Gold per day.
Master one ability from Economy Expert 追加で X(+150) gold/日。
Additional X(+150) Gold per day.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Architect Economy Novice 城主:街の建設 Gold コストは X(-10%) 減少する。
Governor: The Gold costs of buildings in this town are decreased by X(-10%).
- GO
N Foreman Economy Novice 城主:領地内の Sawmill と Ore pits の産出物は X(1) 増加する。
Governor: The production of Sawmills and Ore Pits in this town's area of control is increased by X(1).
- GO
N Merchant Economy Novice 資源交易による交易所を 1 つ追加したと同様なレートに増大する。
The hero enhance the rates for tradeing resources as having one additional marketplace.
- PA
E Alchemist Economy Expert X(1) Dragon Blood Crystal, Dragon Steel, Shadowsteel または Starsilver からランダムに毎日入手する。
X(1) Dragon Blood Crystal, Dragon Steel, Shadowsteel or Starsilver at random per day.
- PA
E Town Planner Economy Expert 城主:街で建物の建築を 1 日に 2 回できるようになる。
Governor: You can build two buildings a day in this town.
- GO
M Recruiter Economy Master 城主:15% 少なくこの街で部隊を雇うことができる。
Governor: Recruiting creatures in this town costs 15% less Gold.
- GO
GM Estates master ability from Economy 全ての所有している街は 1 日に 15% 多くゴールド得る。
All your towns provide 15% more Gold per day.
- PA
[Top]
Exploration
Lv Require Description Note
Novice - 勇者の移動が X(1) 増加する。
Increases the hero's Movement by X(1).
Expert one ability from Exploration Novice 勇者の移動が追加 X(1) 分増加する。
Increases the hero's Movement by additional X(1).
Master ? 勇者の移動が追加 X(1) 分増加する。
Increases the hero's Movement by additional X(1).
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Snatch - 資源を拾う、建物にアクセスする、その他類似行動で、移動値を消費しない。
The hero does not spend Movement to pick up resources, access buildings and other similar actions.
- PA
N Native Terrain - 城主: 陸上を移動している間、領地内では移動が 10% 速くなる。
Governor: Your heroes move 10% faster in this town's area of control while moving on land.
- GO
N Navigation - 船で移動中 50% 速くなる。
The hero is 50% faster when sailing with a ship.
- PA
E Scouting Exploration Expert 勇者の偵察範囲が X(2) 増加する。もし、敵部隊や勇者が偵察範囲に入ると正確な敵の部隊数と敵勇者の強化を見ることができる。
The hero's scouting range is increased by X(2). The hero can see the precise creature numbers of armies and enemy heroes' boosts if they are in scouting range.
- PA
E Pathfinding Exploration Expert 荒地の移動のペナルティを 50% 軽減する。
Reduces the penalty for moving on rough terrain by 50%.
- PA
M Rover Exploration Master サイト(ってなんだろ?)から一時的属性の押し上げは勇者のために二倍にされる。
Temporary attribute boosts from sites are doubled for the hero.
- PA
GM Familiar Terrain master ability from Exploration 勇者は、自陣全ての街と要塞の領域内の陸上を移動している間は 20% 早く移動できる。
The hero is 20% faster in ALL your towns' and forts' areas of control while moving on land.
- PA
[Top]
Nature's Revenge
Lv Require Description Note
Novice - 敵部隊は、友軍の攻撃または能力の目標となった後、最大 1 目印を得る。部隊が目印部隊を攻撃すると目標の目印毎に X(+4) Attack を効果を得る。目印は Combat Round の終わりまで続く。
Enemy creatures get up to 1 mark after being the target of a friendly creature's attack or ability.Creatures attacking a marked creatures benefit from X(+4) Attack for every mark on the target. The mark lasts until the end of the combat round.
Expert one ability from Novice 敵部隊は、最大 2 目印を得る。
Enemy creatures can get up to 2 marks.
Master one ability from Expert 敵部隊は、最大 3 目印を得る。
Enemy creatures can get up to 3 marks.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Mark of the Avenger - 勇者の攻撃は目標部隊の目印を追加する。
The hero's attack additionally marks the target creature.
- PC
N Impede - 目印敵部隊は、また、X(-1) 移動力となる。
Marked enemy creatures also have X(-1) Movement.
- PC
N Fast Reload - Sylvan バリスタは目標に目印を与える。攻撃した目印部隊への攻撃後 2 回目の攻撃を得る。
It gets a second attack after attacking a marked creature.
- PC
E Enliven Nature's Revenge Expert Mother Treant Renewal 能力は目標部隊に X(+2) 移動力と Y(+10) イニシアチブを追加で与える。
The Mother Treant's Renewal ability additionally grats X(+2) Movement and Y(+10) Initiative to target creature.
- AC
E Nature's Wrath Nature's Revenge Expert Combat Round の終了までの間、敵部隊の目印毎に勇者は X(+1) Magic を得る。
The hero gets X(+1) Magic for each mark on enemy creatures until the end of the combat round.
- PC 訳が間違ってなければ、勇者の呪文は Combat Round の最後に唱えた方が威力が上がるってことですな。
M Sting Nature's Revenge Master Combat Round 終了毎、全ての敵部隊は目印毎によって X(50) Earth ダメージを与える。
At the end of each combat round every enemy creature gets X(50) Earth damage for each mark on it.
- PC -
GM Nature's Luck master ability from Nature's Revenge 味方部隊の攻撃時、3 目印の敵部隊は、常にクリティカルヒットを与える。
Friendly creatures attacking an enemy creature with 3 marks always make critical hits.
- PC -
[Top]
Necromancy
Lv Require Description Note
Novice - 戦闘に処理した後に死亡した部隊から Skeleton を作る。故に死亡した部隊の HP の 5% 分を Skeleton の HP として変換する。
Raises Skeletons from fallen living creatures to join the hero's army after victorious combats. Therefore 5% of the Health of fallen living creatures is converted into Health of skeletons.
Expert ? Skeleton の代わりに Skeleton Hoplites を作る。死亡した部隊の HP の 5% 追加し Skeleton Hoplites の HP として変換する。
Raises Skeleton Hoplites instead of Skeletons. Additional 5% of the Health of fallen living creatures is converted into the Health of Skeleton Hoplites.
Master One ability from Necromancy Expert 死亡した部隊の HP の 5% 追加し Skeleton Hoplites の HP として変換する。
Raises Skeleton Hoplites instead of Skeletons. Additional 5% of the Health of fallen living creatures is converted into the Health of Skeleton Hoplites.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Mana Drain - 生きた部隊が死んだ後、X mana を得る。
The hero regains X Mana after a living creature stack was killed.
- PC
N Putrid Bones - Skeletons と Skeleton Hoplites は接近戦時で攻撃している部隊に部隊数分の X Earth ダメージを与える。
Skeletons and Skeleton Hoplites deal X Earth damage per creature in the stack to creatures attacking them in melee.
- PC
N No Rest for the Wicked - Necromancy は死亡したアンデットからまたも Skeleton を造る。
Necromancy raises also from fallen undead creatures.
- PC
E The Face of Fear - 戦闘中、全ての敵部隊は X Morale を得る。
All enemy creatures get X Morale during combat.
- PC
E Dark Nova - Dark Bolf of the Namtaru は目標の隣接した全ての敵に攻撃が当る効果を追加される。
Dark Bolt of the Namtaru additionally hits all enemy units around the target.
- PC
M Ghost Ride Necromancy Master Necromancy は死亡した生きた部隊の HP の 8% から Banshees の作る時に追加する。
Necromancy additionally raises Banshees from 8% of the health of fallen living creatures.
- PC
GM Eternal Servitude master ability from Necromancy 攻撃時に完全破壊を除いて、攻撃した後に部隊の破壊されていた Skeletons と Skeleton Hoplites の 40% を復活させる。
Revives 40% of already destroyed Skeletons and Skeleton Hoplites of a stack after it attacked without getting completely destroyed during the attack.
- PC
[Top]
Fire Magic
Lv Require Description Note
Novice - Fire 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を 1 増加させる。
Makes Fire spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by 1.
Expert one ability from Fire Magic Expert Fire 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を追加で 2 増加させる。
Makes Fire spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by additional 2.
Master one ability from Fire Magic Expert Fire 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を追加で 3 増加させる。
Makes Fire spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by additional 3.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Ardent Caster Fire Magic Novice Fire 呪文を唱える度に X(+1) Might。戦闘が終了するまで継続する。
X(+1) Might for every Fire spell cast. Lasts until the end of combat.
- PC
N Fire Knowledge I Fire Magic Novice Fire Bolt は X(3) ターンの間 Fire ダメージを Y(90) から Z(130) 追加する。Burning Determination は目標の 4x4 範囲内の部隊に掛ける。
Fire Bolt additionally deals Y(90) to Z(130) Fire damage for X(+3) turns. Burning Determination is now cast on creatures in target 4x4 area.
- PC
N Fire Scholar Fire Magic Novice Fire 呪文を Mana コストが X(20%) 減少する。
Reduces mana cost of Fire spells by X(20%)t.
- PC
E Fire Knowledge II Fire Magic Expert Inner Fire は目標の 4x4 範囲の部隊に掛ける。Fire Wall は X(3) ターンの間、部隊を止めて、且つ、Fire ダメージを Y(90) から Z(130) Fire ダメージを追加する。
Inner Fire is now cast on creatures in target 4x4 area. Fire Wall additionally stops creatures and deals Y(90) to Z(130) Fire damage for X(3) turns.
- PC
E Fire Wisdom Fire Magic Expert Fire 呪文は X(+4) Magic 与える。全て他の知恵能力は Y(+4) Magic をこのボーナスに追加する。
X(+4) Magic for Fire spells. Every other wisdom ability adds Y(+4) Magic to this bonus.
- PC
M Fire Knowledge III Fire Magic Master Frenzy の目標部隊は、攻撃してきた敵部隊に W(+20) Attack を含んだ攻撃する。Fire Ball は X(3) ターンの間、追加の Y(70) から Z(110) Fire ダメージを追加する。
The target creature of Frenzy now prefers to attack enemy creatures and attacks with X(+20) Attack. Fire Ball additionally deals Y(70) to Z(110) Fire damage for X(3) turns.
- PC
[Top]
Leadership
Lv Require Description Note
Novice - 勇者の Leadership が 5 増加する。
Increases the hero's Leadership by 5.
Expert one ability from Leadership Novice 勇者の Leadership が追加で 5 増加する。
Increases the hero's Leadership by additional 5.
Master one ability from Leadership Expert 勇者の Leadership が追加で 5 増加する。
Increases the hero's Leadership by additional 5.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Tactics Leadership Novice 勇者は部隊を端から 3 マス内に配置できる。
The hero can deploy creatures in the first 3 rows.
- PC
N Resolution Leadership Novice 味方部隊 Morale が低いことでターン内に行動出来ない時、代わりに半分のターンを得る。
When friendly creature wouldn't be able to act during its turn because of bad morale, it gets a half turn instead.
- PC
N Patriot Leadership Novice 城主:全ての味方勇者は、街の領地内で X(+20) Leadership を得る。
Governor: All friendly heroes in this town's area of control get X(+20) Leadership.
- GO
E Outnumbering Leadership Expert 勇者は、9 までの部隊を配置することが出来る。
The hero can deploy up to 9 creature stacks.
- PC
E Rousing SpeechOutnumbering Leadership Expert 戦闘開始 3 ラウンドの間、X(+10) Morale と Y(+5) イニシアチブを友軍は得る。
X(+10) Morale and Y(+5) Initiative to friendly creatures during the first 3 combat rounds.
- PC
M Leading by Example Leadership Master 敵部隊に勇者が攻撃した後、全ての友軍は同じラウンドの間に同じ部隊を攻撃しているとき X(+10) Attack を得る。
After the hero attacks an enemy creature, all friendly creatures get X(+10) Attack while attacking the same creature during this combat round.
- PC
GM Reinforcements master ability from Leadership 味方部隊の数は戦闘開始時 (+5%) 増加する。部隊はこの方法で増加した分は、戦闘終了後に残らない。
The number of friendly creatures is increasesd by X(+5%) at the start of combat. Creatures added this way will not remain in the army after combat.
- PC
[Top]
Light Magic
Lv Require Description Note
Novice - Light 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を 1 増加させる。
Makes Light spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by 1.
Expert one ability from Light Magic Novice Light 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を追加で 2 増加させる。
Makes Light spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by additional 2.
Master one ability from Light Magic Expert Light 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を追加で 3 増加させる。
Makes Light spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by additional 3.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Uplifting Light Light Magic Novice 戦闘が終わるまでの間、Light 系呪文を唱える度に X(+3) Leadership。
X(+3) Leadership for every Light spell cast. Lasts until th end of combat.
- PC
N Light Knowledge I Light Magic Novice Heal は目標の 4x4 範囲内の部隊に掛かる。Sun Beam は追加で 3 ターンの間、攻撃が当った部隊の Attack と Defence を 0 へ減少させる。
Heal is now cast on creatures in target 4x4 area.Sun Beam additionally decreases hit creatures' Attack and Defence by 0 for 3 turns.
- PC
N Light Scholar Light Magic Novice Light 呪文を Mana コストが X(20%) 減少する。
Reduces mana cost of Light spells by X(20%)
- PC
E Light Knowledge II Light Magic Expert Celestial Armour は目標の 3x3 範囲内の部隊に掛かる。Cleansing Light は目標の 4x4 範囲内の部隊に掛かる。(Celestial Armour is now cast on creatures in target 3x3 area.Cleansing Light is now cast on creatures in target 4x4 area. - PC
E Light Wisdom Light Magic Expert Light 呪文は X(+4) Magic 与える。全て他の知恵能力は Y(+4) Magic をこのボーナスに追加する。
(X(+4) Magic for Light spells. Every other wisdom ability adds Y(+4) Magic to this bonus.)
- PC
M Light Knowledge III Light Magic Master Retribution は目標の 4x4 範囲内の部隊に掛かる。Sun Burst は、追加で 3 ターンの間攻撃の当った部隊の Attack と Defence を 1 に減少させる。
(Retribution is now cast on creatures in target 4x4 area.Sun Burst additionally decreases hit creatures' Attack and Defence by 1 for 3 turns.)
- PC
GM Chosen of the Light master ability from Light Magic 勇者が味方部隊に有益な Light 呪文を掛ける度に、W(+2) Attack, X(+2) Defence, Y(+5) Morale, Z(+5) Luck と次のターンまので間、最大ダメージを与える。
(Whenever the hero casts a positive Light spell on a friendly creature it gets
W(+2) Attack
X(+2) Defence
Y(+5) Morale
Z(+5) Luck
and deals maximum damage until its next turn.
- PC
[Top]
Metamagic
Lv Require Description Note
Novice - 勇者は、ラウンド開始毎に X(+1) Metamagic 増加し、最大 Y(3) まで増加する。勇者の Magic は Metamagic によって増加する。一度 Metamagic が Z(3) になると、全ての呪文は Novice ランクで唱えられる。
The hero gains X(+1) Metamagic at start of each combat round, up to Y(3). The hero's Magic is increasesd by Metamagic. Once Metamagic reached Z(3), the hero casts all spells at least on Novice rank..
Expert one ability from Metamagic Novice Metamagic の上限が X(5) までになる。一度 Metamagic が Y(5) になると、勇者が唱える呪文は Expert ランクとして唱えられる。
Metamagic can raise up to X(5), Once Metamagic reached Y(5), the hero casts all spells at least on Expert rank.
Master one ability from Metamagic Expert Metamagic の上限が X(10) までになる。一度 Metamagic が Y(10) になると、勇者が唱える呪文は Master ランクとして唱えられる。
Metamagic can raise up to X(10), Once Metamagic reached Y(10), the hero casts all spells at least on Master rank.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Arcane Catalyst Metamagic Novice 何れかの呪文を勇者が唱えると X(1) Metamagic が増加する。
Each spell the hero casts increases Metamagic by X(1).
- PC
N Arcane Channeling Metamagic Novice 小さなピラミッド(戦闘ユニット)は、ラウンド毎の最初の攻撃で X(1) Metamagic 増加する。
The Small Pyramid's first attack per combat round increases Metamagic by X(1).
- PC
N Arcane Shield Metamagic Novice 毎ラウンド開始時に全ての味方部隊は Metamagic の X(2) 倍の量のダメージを吸収する Aracane Shield を得る。
At start of each combat round ALL friendly creatures get Arcane Shield absorbing damage of the amount of X(2) times Metamagic.
- PC
E Arcane Brilliance Metamagic Expert 勇者の Magic への Metamagic ボーナスは 2 倍になる。
The Metamagic bonus to the hero's Magic is doubled.
- PC ここの Metamagic ボーナスは、「Metamagic x 2」っぽいので、勇者の Magic は、Magic + (Metamagic x 2) の値になるっぽい。
E Arcane Empowerment Metamagic Expert 味方部隊の接近戦の一撃目が当る前に、敵部隊は味方の部隊数分の Metamagic と同じダメージが与えられる。
Before a friendly creature is hit in melee for the first time, the enemy creature get X(1) Prime damage times Metamagic for every single creature in the friendly stack.
- PC 意味が良く分からない、否、意味がわかるように訳せないシリーズその1(笑)
M Arcane Attunementt Metamagic Master Metamagic 分、味方部隊の Defence とイニシアチブが増加する。
Defence and Initiative of friendly creatures is increased by Metamagic.
- PC
GM Arcane Amplification master abililty from Metamagic Magic ダメージが敵部隊に与えられると Metamagic の 1% 分増加する。
Magic damage dealt to enemy creatures is increased by 1 percentage point times Metamagic.
- PC
[Top]
Offense
Lv Require Description Note
Novice - 勇者の Might が X(2) 増加する。
Increases hero's Might by X(2).
Expert one ability from Offense Novice 勇者の Might が追加で X(2) 増加する。
Increases hero's Might by additional X(2).
Master one ability from Offense Expert 勇者の Might が追加で X(2) 増加する。
Increases hero's Might by additional X(2).
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Homeland Offense Novice 城主:領地内の全ての味方勇者は X(+8) Might を得る。
Governor: All friendly heroes in this town's area of control get X(+8) Might.
- GO
N Battle Frenzy Offense Novice 味方の接近戦部隊のベース Damage を X(+1) する。
X(+1) to the base Damage of friendly melee creatures.
- PC
N Accuracy Offense Novice 味方の遠距離部隊のベース Damage を X(+1) する。
X(+1) to the base Damage of friendly ranged creatures.
- PC
E Archery Offense Expert 全ての味方遠距離部隊は、全範囲が射程となる。
All friendly ranged creatures shoot with full range.
- PC
E Giant Slayer Offense Expert 味方部隊は、攻撃時か反撃時、大型部隊に対して X(+6) Attack 得る。
Friendly creatures get X(+6) Attack while attacking or retaliating against large creatures.
- PC
M Master Flanker Offense Master 味方部隊は、側面攻撃でダメージボーナスが X(25) パーセントポイント増加する。
Friendly creatures' flanking and full flanking damage bonuses are increased by X(25) percentage points.
- PC
GM Perfect Offense one ability from Offense 味方部隊の攻撃時、Attack は防御する敵側の Defence 分増加する。
Whenever a friendly creature attacks, its Attack is raised to match the defender's Defence.
- PC
[Top]
Paragon
Lv Require Description Note
Novice - 勇者は X(5%) 多く経験値を得る。
The hero gains X(5%) more experience.
Expert one ability from Paragon Novice 勇者は追加で X(5%) 多く経験値を得る。
The hero gains additional X(5%) more experience.
Master one ability from Paragon Expert 勇者は追加で X(5%) 多く経験値を得る。
The hero gains additional X(5%) more experience.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Enlightened Leader Paragon Novice 城主:領地内の全ての味方勇者は、X(20%) 多く経験値を得る。
Governor: All friendly heroes in this town's area of control gain X(20%) more experience.
- PA
N Fighter Paragon Novice X(+2) Might, Y(+2) Defence。
X(+2) Might, Y(+2) Defence.
- PA
N Dragon Blood Paragon Novice X(+2) Magic, Y(+2) Spirit。
X(+2) Magic, Y(+2) Spirit.
- PA
E Arcane Intuition Paragon Expert X(+5) Arcane Knowledge。 勇者は戦闘中に敵勇者が唱えた呪文を覚える確率を Y(75%) 持つ。Arcane Knowledge 呪文の要求は満たされ続けなければいけない。
X(+5) Arcane knowledge. The hero has a Y(75%) chance to learn spells cast by enemy heroes during combat. The Acane Knowledge requirement of the spells must still be fulfilled.
- PC
E Magic Affinity Paragon Expert 最大 Mana が X(+30%)。
X(+30%) maximum Mana.
- PA
M Mentor Paragon Master 他の勇者と会った時、勇者の経験値の 15% 他の味方勇者の経験値分増えると共に、もし、彼らが要求スキルを満たしている時、勇者が知っている全ての呪文を伝授する。
Raises the experience points of other friendly heroes to X(15%) of the hero's experience points and teaches them all spells the hero knows, if they have the required skills when the meet.
- PA
GM Master of Magic master ability from Paragon 勇者が少なくともそれぞれ Novice ランク呪文は、Master ランクとして唱えられる。
Spells for which the hero has at least the respective Novice rank are cast with Master rank.
- PA とりあえず、Novice にしておけば、全て Master ランクで唱えることが出来るとか、めっちゃ強力なんですが。
[Top]
Prime Magic
Lv Require Description Note
Novice - Prime 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を 1 増加させる。
Makes Prime spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by 1.
Expert one ability from Prime Magic Novice Prime 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を追加で 2 増加させる。
Makes Prime spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by additional 2.
何故か require 表記なし
Master one ability from Prime Magic Expert Prime 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を追加で 3 増加させる。
Makes Prime spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by additional 3.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Renewal - 勇者は戦闘終了後に X(30) Mana を得る。
The hero gains X(30) Mana after a combat.
- PC
N Prime Knowledge I FortuneTime Control は、目標の 4x4 範囲の部隊に掛ける。
Fortune and Time Control are now cast on creatures in target 4x4 area.
- PC
N Prime Scholar Prime 呪文のコストが X(20%) 減少する。
Reduces mana cost of Prime spells by X(20%).
- PC
E Prime Knowledge II Teleport は、目標部隊のイニシアチブを X(2) ターンの間、Y(50) 追加で増加させる。Dispel Magic は、目標の 3x3 範囲の部隊に掛ける。
Teleport additionally increases the target creature's Initiative by Y(50) for X(2) turns. Dispel Magic is now cast on creatures in target 3x3 area.
- PC
E Arcane Exaltation X(+2) Magic, Y(+2) Spirit。
X(+2) Magic, Y(+2) Spirit.
- PA
M Prime Knowledge III Implosioin は、次のラウンド開始時に Expert Rank で唱えられたように同じ目標に効果を発揮する。Summon Elemental 召還時、次のターンで開始時に 4 つ増加される。
Implosioin repeats itself on the same target at start of the next combat round as if cast on rank Expert. The number of elementals summoned with Summon Elemental increases at start of the next combat round by 4.
- PC Summon Elemental の方は、毎 Round なんで、もし長期戦で、且つ Elemental が生き残れるような状況ならばかなり有用。
GM Clarity 戦闘中に勇者が Prime 呪文を唱えた後、2回目のターンをこの戦闘ラウンドで得る。追加さらたターン内での呪文詠唱は X(-20) Magic を伴って唱えられる。(After the hero cast a Prime Spell in combat he gets a second turn for this combat round. Spell cast in the additional turn are cast with X(-20) Magic. - PC 1 ラウンドに 2 回呪文を唱えられるのかと思ったんだが、何も起こらないな....(^^;
一応、1 回目に Prime 系を唱えれば 2 回目があるんだが、たまに 2 回目が発生しないときがある。何故だろ....
[Top]
Righteousness
Lv Require Description Note
Novice - 味方部隊が高い Morale を持っていると、Morale が高い間、他の全ての味方部隊は X(+2) Morale を得る。この効果は重ねることが出来る。
Whenever a friendly creature has good morale, all other friendly creatures get X(+2) Morale until they have good morale. This effect can stack up.
Expert one ability from Righteousness Novice Righteousness Morale ボーナスは、追加で X(+2) Morale を増加させる。
The righteousness Morale bonus is increased by additional X(+2) Morale.
Master one ability from Righteousness Expert Righteousness Morale ボーナスは、追加で X(+2) Morale を増加させる。
The righteousness Morale bonus is increased by additional X(+2) Morale.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N United We Stand - 隣接する味方部隊は X(+1) Defence を得る。
Neighbouring friendly creatures get X(+1) Defence.
- PC
N Coordinated Effort - もし、敵部隊を倒すと、次の味方部隊は高い Morale となる。他の味方部隊でより早く行動できる部隊はこの能力の影響を受けない。(イニシアチブが変更したので)。
If an enemy creature stack dies, the next friendly creature will have good morale. Another friendly creature which may become active earlier (because Initiative changed) is not affected by this ability.
- PC 良く判らないけど、敵倒すと次の味方部隊の Morale が高くなって行動が早まる。他の部隊への影響がイマイチわからないなんだよな。(文書後半)
N Sisters of Mercy - Healing Sister はそれぞれのターンに 2 回回復をする。2回目の回復目標は、違うものを選択する。
The Healing Sister heals two times each turn. The target for the second heal is newly selected.
- PC
E Rightful Justice Righteousness Expert 味方部隊は、反撃に X(+6) Attack。
Friendly creatures retaliate with X(+6) Attack.
- PC
E Blessed Words Righteousness Expert 味方部隊が有益な呪文を掛けられた時に、Morale が高い間 X(+10) Morle を得る。
Whenever a friendly creatures is the target of a positive spell it get X(+10) Morale until it has good morale. This effect can stack up.
- PC
M Brothers in Arms Righteousness Master 味方部隊が高い Morale を持っている間、次の他の味方部隊は X(+10) Morale を得る。この効果は重ねることが出来る。
Whenever a friendly creature has good morale, all other friendly creatures next to it get X(+10) Morale until they have good morale. This effect can stack up.
- PC
GM Victorious Streak master ability from Righteousness 味方部隊は、Morale ターン間の半分のダメージと移動力の代わりに、75% ダメージを与え 75% 移動力を得る。
Friendly creatures deal 75% damage and have 75% Movement during morale turns, instead of half damage and Movement.
- PC Morale ターンは、恐らく、Morale が高いことによって行動できるようになった状態で、ダメージと移動力が通常の半分のところを、75% まで上げる!ってことだと思われる。
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Shroud of Malassa
Lv Require Description Note
Novice - 全ての友軍は戦闘開始時に覆われる。覆いは、如何なる他の部隊を歩いて通ることが出来るようになる。覆いは部隊が攻撃した後に消え去る。
All friendly creatures are Shrouded at start of combat. Shrouded allows a creature to walk through ANY other creature. Shrouded ends after the creature attacked.
Expert one ability from Shroud of Malassa Novice 覆われた部隊は、X(+1) 移動力を持つ。
Shrouded creatures have X(+1) Movement.
Master one ability from Shroud of Malassa Expert 覆われた部隊は、攻撃時に X(+4) Attack と Y(+10) Luck を得る。
Shrouded creatures get X(+4) Attack and Y(+10) Luck when attacking.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Confusion Shroud of Malassa Novice 勇者の攻撃で、現在の部隊ターンが終わるまでの間、目標の敵部隊の反撃を抑制される。
The hero's attack additionally suppresses target enemy creature's retaliation until the end of the currently active creature's turn.
- PC
N Smoke Bomb Shroud of Malassa Novice 友軍が覆いを失う時、全ての隣接する敵部隊は、次のラウンドが終るまでの間、X(-25) Initiative となる。
When a friendly creature loses shrouded all neighbouring enemy creatures get X(-25) Initiactive until end of the next combat round.
- PC
N Mephitic Scent Shroud of Malassa Novice 友軍が覆い時に、敵部隊を通り過ぎた時、部隊の各ユニットへ X(1) Dark ダメージを与える。
Friendly creatures with Shrouded deal X(1) Dark damage for every single creature in the stack when passing through an enemy creature.
- PC
E Weak Spot Shroud of Malassa Expert 敵部隊は、接近戦で攻撃した後、X(-3) Attack と Y(-3) Defence を受ける。それは Round 終了まで続く。
Enemy creature stacks get X(-3) Attack and Y(-3) Defence after being attacked in melee. Lasts until end of combat round.
- PC
E Dead Angle Shroud of Malassa Expert 友軍によって、完全な背後攻撃を受けた敵部隊は X(0) Attack での反撃となる。
Enemy creatures retaliate with X(0) Attack if they got full flanked by a friendly creature.
- PC
M Coordination Shroud of Malassa Master 友軍は、Round 中にダメージを受けなかった場合、Round 終了時に覆いを得る。
Friendly creatures get Shrouded at the end of combat round if they didn't get damage in this combat round.
- PC
GM Hide master ability from Shroud of Malassa もし、Round 中の友軍の初撃が反撃を受けなかった場合、同じ目標に直ちに 2 回目の攻撃命中を得る。
If the first melee attack of a friendly creature in a combat round is a not retaliated, it gets a second free hit on the same target instantly.
- PC
[Top]
Warcries
Lv Require Description Note
Novice - 勇者は Advance! と Hold Positions! 鬨の声を解放出来る。
The hero can unleash the warcries Advance! and Hold Positions!.
Expert one ability from Warcries Novice 勇者は Engage! と Open Fire! 鬨の声を解放出来る。
The hero can unleash the warcries Engage! and Open Fire!.
Master one ability from Offense Expert 勇者は、Attention! 鬨の声を解放出来る。
The hero can unleash the warcry Attention!.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Overwhelm Warcries Novice Advance! は味方部隊に追加で X(25) パーセントポイントのダメージボーナスを側面攻撃時に増加させる。
The Advance! warcry additionally increases friendly creatures' flanking and full flanking damage bonus by X(25) percentage points.
- -
N Awareness Warcries Novice Hold Positions! は 8 Attack を接近戦部隊と 2 Defence を追加で増加させる。
The Hold Positions! warcry additionally increases Defence by 2 and Attack of melee creatures by 8.
- -
N Opportunism Warcries Novice 勇者が鬨の声を発した時には、次の味方部隊は X(+25) Luck をラウンド終了まで得る。もし、他の味方部隊がより早く行動できるようになるならば(イニシアチブの変化により)、それはこの能力によって影響を受けない。
Whenever the hero unleashes a warcry the next friendly creature will get X(+25) Luck until the end of the combat round. If another friendly creature becomes active earlier (due to a change o f Initiative), it is not affected by this ability.
- -
E Vicious Shot Warcries Expert Open Fire! は 2 Attack を遠距離部隊と味方部隊の遠距離攻撃に側面攻撃を追加で与える。
The Open Fire! warcry additionally increases Attack of ranged creatures by 2 and friendly creatures flank and full flank with eheir range attacks.
- -
E Onslaught Warcries Expert Engage! は反撃のない敵部隊を攻撃する間、接近戦部隊に 15 Attack を追加で増加させる。
The Engage! warcry additionally increases Attack of melee creatures by 15 while attacking an enemy creature that will not retaliate.
- -
M Artillery Support Warcries Expert Attention! 1 Attack と 1 Defence を追加で増加させ、もし、攻撃した味方部隊が反撃に遭うとに攻撃戦闘ユニットはその反撃した部隊を射撃する。
The Attention! warcry additionally increases Attack and Defence by 1 and the attack warfare unit shoots at attacking creatures if he attacked friendly creature retaliates.
- -
GM Warlord master ability from Warcries Warcries スキルは、2 戦闘ラウンド間継続する。
Warcries now last for 2 combat rounds.
- AC
[Top]
Warfare
Lv Require Description Note
Novice - 勇者の戦闘ユニットは Level 2 となる。
The hero's warfare units are level 2.
「戦闘ユニット」は、Town Defence や攻城兵器など「army and inventory」で勇者の下の 3 マス部分に入る物と思われる。(記述中、未確認)
Expert one ability from Warfare Novice 勇者の戦闘ユニットは Level 3 となる。
The hero's warfare units are level 3.
Master one ability from Warfare Expert 勇者の戦闘ユニットは Level 4 となる。
The hero's warfare units are level 4.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Town Defence Warfare Novice 城主:街の防御塔は常に 3 回同じ目標に攻撃する。
Governor: The towers of this town always shoot three times at the same target.
- GO
N Improved Durability Warfare Novice 勇者の戦闘ユニットは X(+100%) HP を持つ。
X(+100%) Health to the hero's warfare units.
- PC
N Swift Deployment Warfare Novice 勇者の戦闘ユニットは X(+20) イニシアチブを持つ。
X(+20) Initiative to the hero's warfare units.
- PC
E Artillery Warfare Expert 勇者の攻撃と支援戦闘ユニットを手動制御できるようになる。
The hero's attack and support warfare unit can be controlled manually.
- PC
E Siege Warfare Warfare Expert 勇者の攻城兵器戦闘ユニットを手動制御と同一目標に 2 回攻撃できるようになる。
The hero's siege warfare unit cav be controlled manually and shoots twice at the same target.
- PC
M Artillery Barrage Warfare Master 勇者の攻撃戦闘ユニットは、同一目標に 3 回攻撃できるようになる。
The hero's attack warfare unit shoots three times at the same target.
- PC
GM Perfect Warfare master ability from Warfare 勇者の攻撃戦闘ユニットは、レベル 5。
The hero's warfare units are level 5.
- GO
[Top]
Water Magic
Lv Require Description Note
Novice - Water 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を 1 増加させる。
Makes Water spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by 1.
Expert one ability from Water Magic Novice Water 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を追加で 2 増加させる。
Makes Water spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by additional 2.
Master one ability from Water Magic Expert Water 呪文はより効果的になり、勇者の Arcane Knowledge を追加で 3 増加させる。
Makes Water spells more effective and increases the hero's Arcane Knowledge by additional 3.
Lv Name Require Description Mana Type Note
N Water Shield Water Magic Novice 全ての味方部隊は戦闘開始時に Water Shield を張り、部隊への最初の一撃を X(25%) 減少させる。Y(3) ターン持続する。
All friendly creatures start the combat with a Water shield that reduces the first damage dealt to the creature by X(25%). Lasts for Y(3) turns.
- PC
N Water Knowledge I Water Magic Novice もし、部隊がダメージを受けたら、Fog Shroud は取り除けない。 Blizzard は部隊の移動を 3 ターンの間減少させる。
Fog Shroud isn't removed anymore if the creature receives damage. Blizzard now reduces creatures' movement for X(3) turns.
- PC
N Water Scholar Water Magic Novice Water 呪文の Mana コストを X(20%) 減少させる。
Reduces mana cost of Water spells by X(20%).
- PA/PC
E Water Knowledge II Water Magic Expert もし、部隊が Frost Bolt または Ice Strike によってダメージを受けたら、X(3) ターンの間追加で Y(-3) 移動ポイントを得る。
Creatures damaged by Frost Bolt or Ice Strike additionally get Y(-3) movement for X(3) turns.
- AC
E Water Wisdom Water Magic Expert Water 呪文は X(+4) Magic 与える。全て他の知恵能力は Y(+4) Magic をこのボーナスに追加する。
X(+4)Magic for Water spells. Every other wisdom ability adds Y(+4) Magic to this bonus.
- PC
M Water Knowledge III Water Magic Master Liquid Membrane は X(5) 移動増加が追加される。Circle of Winter によってダメージを受けたら、Y(3) ターンの間、追加で Z(-3) 移動ポイントを得る。
Liquid Membrane additionally increases Movement by X(5). Creatures damaged by Circle of Winter additionally get Z(-3) movement for Y(3) turns.
- AC
GM Frostbite master ability from Water Magic 敵部隊のターン開始に、それぞれ有害な Water 系効果が部隊に X(120) から Y(170) Water ダメージを与えられる。
At the start of an enemy creature's turn it gets X(120) to Y(170) Water damage for each negative water effect on it.
- AC
[Top]

[UP]